Podczas dokonywania zakupów w sklepie klient dodaje do koszyka wybrane przez siebie towary. Przy każdym z towarów może podać jego ilość. Należy pamiętać o ograniczeniu pojemności koszyka. Ograniczenie to ustawia się w panelu administracyjnym sklepu, na stronie Maksymalne wartości ». Ograniczenie ilości może również nastąpić w wyniku przekroczenia stanu magazynowego produktów znajdujących się w koszyku.
Do ceny końcowej, jaką ma zapłacić klient, doliczane są również kwoty wynikające z opcji produktów wybranych przez klienta. Na końcu dodawane są koszty pakowania oraz przesyłki.
Gdy klient dokona zakupów, zamówienie pojawi się w panelu administracyjnym sklepu. Po wybraniu z menu Klienci i zamówienia pozycji Zamówienia możesz zobaczyć listę zamówień. Klikając ikonę podglądu (lupkę) możesz zobaczyć dokładną listę zamówionych produktów wraz z wybranymi opcjami oraz podsumowanie złożonego zamówienia.
Suma cen wszystkich produktów tworzy końcową wartość zamówienia. Jednak dodawany do cen podatek i wymagane przy tym zaokrąglenie cen powodują, że w tej sumie mogą wystąpić pewne rozbieżności. Problemy te będą występować w przypadku, gdy klient zakupi dużą ilość (kilkadziesiąt, kilkaset sztuk) towarów. Wówczas błędy wynikające z zaokrągleń przy dodawaniu podatku stają się widoczne.
Prawo podatkowe wymaga, żeby w każdym przypadku była zachowana zależność między ceną netto i brutto, zarówno dla każdego z produktów, jak i dla sumy zamówienia. Jest to warunek, który musi zostać bezwzględnie spełniony (nawet kosztem niezgodności w podsumowaniu poszczególnych cen produktów).
Właściciel sklepu musi w związku z tym zdecydować, czy w zamówieniach klientów ważniejsze będą dla niego ceny netto, czy brutto sprzedawanych towarów. Z reguły w przypadku sprzedaży detalicznej, cena brutto podana klientowi, pomnożona przez ilość sztuk, powinna dać cenę brutto całego zamówienia. W przypadku sprzedaży hurtowej dla klientów prowadzących dalszą sprzedaż, bardziej istotną sprawą będą kwoty netto, którymi posługuje się zarówno sprzedający, jak i kupujący.
Wyboru między dwoma sposobami przeliczania zamówienia, dokonujesz w panelu administracyjnym. W tym celu z menu Konfiguracja > Produkty wybierz Ustawienia produktów włącz opcję "Przeliczanie sumy zamówienia dla cen brutto".
Wybranie ustawienia "Tak" spowoduje działanie według następującego algorytmu:
- Cena brutto pojedynczego towaru pomnożona przez ilość sztuk, daje sumę brutto dla tego towaru
- Od sumy brutto liczony jest podatek. Sumę netto stanowi różnica między sumą brutto, a wyliczonym od niej podatkiem.
Wybranie ustawienia "Nie" spowoduje działanie według następującego algorytmu:
- Cena netto pojedynczego towaru pomnożona przez ilość sztuk, daje sumę netto dla tego towaru
- Od sumy netto liczony jest podatek. Sumę brutto stanowi suma netto z doliczonym podatkiem.
W przypadku zamówień dużych ilości towaru mogą wystąpić rozbieżności w podsumowaniu poszczególnych towarów. Jednak końcowa cena oraz podatek będą wyliczone prawidłowo.
UWAGA !!! Zmiana sposobu przeliczania dla gotowych zamówień wymaga ręcznego przeliczenia sum końcowych. W tym celu należy przejść do menu Klienci i zamówienia > Zamówienia i w edycji wybranego zamówienia przejść na kartę Produkty. Z kolei trzeba kliknąć Edytuj w prawym dolnym rogu ekranu, a następnie Zapisz.
Jeżeli masz jakieś wątpliwości czy oprogramowanie sklepu dobrze oblicza podatek VAT oraz ceny netto i brutto w zamówieniu, sprawdź to w kalkulatorze VAT na jednej z poniższych stron: